Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Vad hände sen?

+16
moonfare
touring
carlbrant
JONAS326
Nogger
vajb
Benhard
Snellhest
Lyttbacka
Slipsen
khaain
HeinzHarald
Kingen
robban89
Vanguard
Marwin74
20 posters

Sida 5 av 9 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Gå ner

Vad hände sen? - Sida 5 Empty Sv: Vad hände sen?

Inlägg  vajb fre sep 04, 2009 1:16 pm

Känner att jag bara måste lägga ett par ord rörande detta med målstatistik m.m.

Dagens visa ord: "Man kan bevisa vad som helst med statistik, bara man ställer rätt frågor."

Disclaimer:
Märk väl nu att detta nedan är helt fiktivt och barnen i brevet inte deltar i exemplet. Detta är ju iofs självklart, då spelare A skulle bli rejält irriterad.

Alternativ 1:
Spelare A har spelat mycket (grindat satan med matcher m.a.o) med spelare B och C som båda är totalt jävla tvärgrymma på att slå passningar som man nästan inte kan missa målet på.

Spelare B och C har näst intill lärt sig konsten att slå sidledspasset vid mål i sömnen. Dessa är även extremt duktiga på att trolla fram lägen åt spelare A genom oändligt snurrande i anfallszon.

Därtill har denna konstellation spelat rätt många matcher mot svaga lag (många med datorbackar t.ex), som inte kunnat/orkat/brytt sig i att skydda sig mot denna pass (eller liknande inövade prylar) vilket resulterat i målkavalkader på mellan 5 och 15 mål per match. Dessa lirare har satt ett högt värde på just dessa mål och att kunna utföra exakt samma rörelse så många gånger per match. Detta resulterar i jordens guldstatistik för spelare A, he's the MAN.

Skiter sig dessa väl inövande lägen, så blir det lite knepigare för spelare A, att putsa på sin statistik, just för att leveransen av perfekta passningar, uteblir (eller vice versa).

Alternativ 2:
Spelare A använder sitt spelsinne för att spela rolig hockey ihop med sin kedja, som dessutom försöker involvera hela femman och får spela intressanta jämna matcher mot duktiga lag som tvingar spelare A att utveckla sig och lära sig nya trick hela tiden, för att överlista det ständigt i färdighet växande motståndet. Visst, det blir färre mål framåt och fler bakåt. Men vinsten ligger i utvecklingen, inte i statistiken.

Spelare B och C befinner sig på en liknande nivå som spelare A. De delar även tankesättet kring hockeyn med spelare A, vilket gör att dessa fungerar hemskt bra ihop och kan spela ett dynamiskt spel, till skillnad från Alternativ 1, där dynamik inte existerar. Uppstår en ny situation så försöker spelare A-B-C (och D + E) komma runt detta med hjälp av att söka fria ytor, köra snabbt passningsspel, skapa lägen åt varandra efter bästa förmåga, etc.

Spelare A, B och C hamnar på liknande statistik, långt ifrån det överlägsna målprotokoll som spelare A "kämpat" åt sig i Alternativ 1. Däremot så vågar jag påstå att spelare A om denne valt Alternativ 2, skulle ha fler tricks i påsen, fler lösningar på problem. Förmåga att kunna plocka fram en passande lösning vid ett plötsligt uppkommet problem, bättre förmåga att blicka framåt i spelet, med mera. Bättre rustad för framtiden, för att möta bättre motstånd, helt enkelt.

That's it.
Vilket alternativ som skulle göra mig imponerad av spelare A, är nog mer än uppenbart för dom som känner till min grundinställning till spelet i allmänhet. Att reflektera lite på egen hand, kan man göra över vilken spelare man egentligen vill vara, vilken spelare man egentligen anser är "skillad", hur viktigt statistiken egentligen är och vad den egentligen säger.

Ett högt Mål-per-match-medel, kan egentligen bara säga en sak. Hur överlägsen man varit, det säger ingenting om hur bra motståndet egentligen varit, eller om alla mål sett precis likadana ut.

Enligt mig, så är inte skill att göra samma sak 10 gånger per match. Äkta skill är att kunna anpassa sig efter nya situationer på ett bra sätt, att komma ut ur situationen som vinnare trots att man inte tränat på den innan. Att ha förmågan att utveckla sig.

Det finns nog en orsak till att det heter "Bag of tricks", "bag full of one trick" är nog inte lika skrämmande.

FLAME AWAY, jag är van. Evil or Very Mad

vajb
Medlem

Antal inlägg : 109
Age : 44
Spelarnamn : Erik Holmsten
Tröjnummer : 66
Position : Back
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Vad hände sen? - Sida 5 Empty Sv: Vad hände sen?

Inlägg  Snellhest fre sep 04, 2009 2:06 pm

mycket bra inlägg..vajb

Jag är bäst så jag är A i bägge alternativen sug på den Very Happy

skämt å sido

det är som vajb säger tycker jag.. Statistik säger en del men inte allt.. ganska långt ifrån det.. Men det va inte allt av snacket.

Menar man ska föröska pusha sina mates för att de inte ska hammna i en dålig vana vissa gånger ska man ge kritik. kanske efter en match så man kan ta det när spelandet är över.

Det som är viktigt är att försöka få alla ha roligt ju mer folk som har roligt desstobättre spelar laget skulle jag vilja säga.

några ord från den store ^^ Very Happy

Snellhest
Medlem

Antal inlägg : 73
Age : 41
Spelarnamn : Erik Hallqvist
Tröjnummer : 83
Position : HF.MV
Lag : GRSE
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Vad hände sen? - Sida 5 Empty Sv: Vad hände sen?

Inlägg  Marwin74 fre sep 04, 2009 4:08 pm

Bra inlägg vajb, äntligen en ursäkt för mitt mediokra målprotokoll Cool.
Seriöst sätt håller jag med dej till 100%, det viktigaste är att andra uppfattar att det är roligt att spela med en och att det oväntade uppstår i ett annars alltför förutsägbart spel.
Marwin74
Marwin74
Moderator

Antal inlägg : 86
Age : 115
Spelarnamn : Martin
Tröjnummer : 74
Position : Center
Lag : GRSE
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Vad hände sen? - Sida 5 Empty Sv: Vad hände sen?

Inlägg  robban89 fre sep 04, 2009 4:27 pm

.


Senast ändrad av robban89 den tor sep 10, 2009 3:24 pm, ändrad totalt 2 gånger

robban89
Lagmedlem

Antal inlägg : 106
Spelarnamn : Robbaninho
Tröjnummer : 33
Position : LW, RW , Defender vid behov
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Vad hände sen? - Sida 5 Empty Sv: Vad hände sen?

Inlägg  Marwin74 fre sep 04, 2009 4:31 pm

robban89 skrev:Den stora fråga är ,Skall vi vinna matchen eller skall vi spela ett fantasi rikt o roligt spel? för dom sakerna hör inte riktigt ihop i 09an.
Vist ibland går det men i det stora hela handlar det om vem som är bäst på glitchmål.
Förhoppnings vis blir det fantasi rikt och roligt spel som är framgångsrikast i 10an Smile

Skall vi vinna mot de bättre lagen i 09:an så gör det tyvärr det. Kan ta kvällsmatcherna mot L7 som ett lysande exempel på det.
Marwin74
Marwin74
Moderator

Antal inlägg : 86
Age : 115
Spelarnamn : Martin
Tröjnummer : 74
Position : Center
Lag : GRSE
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Vad hände sen? - Sida 5 Empty Sv: Vad hände sen?

Inlägg  HeinzHarald fre sep 04, 2009 5:28 pm

Marwin74 skrev:Bra inlägg vajb, äntligen en ursäkt för mitt mediokra målprotokoll Cool.
Seriöst sätt håller jag med dej till 100%, det viktigaste är att andra uppfattar att det är roligt att spela med en och att det oväntade uppstår i ett annars alltför förutsägbart spel.

Inte för att vara en tråkmåns men jag kan bara hålla med.
HeinzHarald
HeinzHarald
Moderator

Antal inlägg : 193
Age : 43
Spelarnamn : Harald Carlsson
Tröjnummer : 7
Position : Högerback
Lag : GRSE
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Vad hände sen? - Sida 5 Empty Sv: Vad hände sen?

Inlägg  Kingen fre sep 04, 2009 5:54 pm

vajb is back! Very Happy
Kingen
Kingen
Medlem

Antal inlägg : 214
Age : 48
Spelarnamn : Ace King
Tröjnummer : 76
Position : Defender
Lag : GRSE
Registration date : 09-01-08

Till överst på sidan Gå ner

Vad hände sen? - Sida 5 Empty Sv: Vad hände sen?

Inlägg  Nogger fre sep 04, 2009 6:50 pm

Hejsan kul att erat forum är så aktivt jämfört med andra lags sidor. Sitter på jobbet och lite små trött efter att varit uppe för länge igår. Som alltid. Tycker det är mycket intressant att läsa erat forum. Det känns som på riktigt. Ingen propaganda som alla andra sidor är utan här får man verkligen komma in på djupet. Very Happy

Det viktigaste om man ska ha ett bra spel är att alla verkligen bryr sig om laget och alla har kul och kämpar tillsammans. Har man inte kul och ogilar sina kamrater så spelar det i längden ingen roll hur inviduelt skickliga man är.

Ska inte spela någon roll vem som gör mål eller vem som klantar sig. Man vinner och förlorar tillsammans. Känner man sig önskvärd och uppskattad så ger man 100% och då spelar man bra oavsett hur skicklig man är. Ingen vill ju göra fel men klart det händer. Det bästa, istället för att påpeka andras brister är att själv försöka vara ett gott exempel
för om man spelar med bra spelare så kommer man automatiskt bli en bättre spelare.

För mig tycker jag det är ganska ointressant vem som är bäst på att lura en datormålvakt utan man vill ju spela ett bra spel där alla deltar i spelet.
Hade aldrig varit med i ett lag där backarna aldrig lämmnar egen zon och tre anfallare som bara kör för sig själva. Hur kul kan det vara i längden. Nu menar jag inte att ni kör så, men många gör det.

Inte blivit så många matcher mot Gamereactor på sistone. Men det lär det ju bli på 10,an sen.
Nogger
Nogger
Medlem

Antal inlägg : 26
Age : 38
Spelarnamn : Nogger Hogberg
Position : missionären
Lag : Company of Geeks
Registration date : 09-01-26

Till överst på sidan Gå ner

Vad hände sen? - Sida 5 Empty Sv: Vad hände sen?

Inlägg  robban89 fre sep 04, 2009 7:00 pm

Kloka ord! Smile

robban89
Lagmedlem

Antal inlägg : 106
Spelarnamn : Robbaninho
Tröjnummer : 33
Position : LW, RW , Defender vid behov
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Vad hände sen? - Sida 5 Empty Sv: Vad hände sen?

Inlägg  HeinzHarald fre sep 04, 2009 7:26 pm

Nogger skrev:Hejsan kul att erat forum är så aktivt jämfört med andra lags sidor. Sitter på jobbet och lite små trött efter att varit uppe för länge igår. Som alltid. Tycker det är mycket intressant att läsa erat forum. Det känns som på riktigt. Ingen propaganda som alla andra sidor är utan här får man verkligen komma in på djupet. Very Happy

Det omdömet uppskattas verkligen för det stämmer väl in på det lag jag ville få till när jag började dra ihop det här laget. Ett ödmjukt, vuxet och hårt kämpande lag. Ett sånt lag har inga behov av att hävda sig som lag eller individuell spelare via sin hemsida och har öppna civiliserade diskussioner både mellan lagmedlemmar och medlemmar av andra lag.
HeinzHarald
HeinzHarald
Moderator

Antal inlägg : 193
Age : 43
Spelarnamn : Harald Carlsson
Tröjnummer : 7
Position : Högerback
Lag : GRSE
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Vad hände sen? - Sida 5 Empty Sv: Vad hände sen?

Inlägg  JONAS326 fre sep 04, 2009 8:01 pm

Er öppen- och ärlighet är beundransvärd. Och kul att ni har ett aktivt forum.

JONAS326
Medlem

Antal inlägg : 2
Age : 39
Spelarnamn : Jonas Östlund
Tröjnummer : 40
Position : Anfall.
Lag : Le Resistance
Registration date : 09-09-04

Till överst på sidan Gå ner

Vad hände sen? - Sida 5 Empty Sv: Vad hände sen?

Inlägg  Kingen fre sep 04, 2009 10:58 pm

JONAS326 skrev:Er öppen- och ärlighet är beundransvärd. Och kul att ni har ett aktivt forum.

Tnx! Och du var väl rätt så ärlig själv, i ett annat forum en gång i tiden, vill jag minnas... Wink
Skämt o sido så gillar jag sånt, man ska vara ärlig och säga vad man tkr så klart.

Tycker att det blir jäkligt mkt roligare att hålla på med sånt här om folk inte är rädda för att bjuda på sig själva lite. Detta är ju trots allt allas våran gemensamma hobby och det är väl lite därför vi har valt att köra nästan allt i den öppna delen av forumet.
Vi tycker det är skitkul när folk från andra lag droppar in i diskussionerna ibland. Vad jag vet så är det ingen annan klubb än Grse som kör på så här öppet. Kul att vara lite "unika" på det området. Smile

@Nogger; Räkna med det, ser fram emot att matcherna mellan Grv o Cog ska bli riktigt täta historier... Smile Ska du lira back i 10an också btw??
Kingen
Kingen
Medlem

Antal inlägg : 214
Age : 48
Spelarnamn : Ace King
Tröjnummer : 76
Position : Defender
Lag : GRSE
Registration date : 09-01-08

Till överst på sidan Gå ner

Vad hände sen? - Sida 5 Empty Sv: Vad hände sen?

Inlägg  JONAS326 lör sep 05, 2009 8:47 am

Hehe jo - min ärlighet skjuter mig själv i foten >_<

JONAS326
Medlem

Antal inlägg : 2
Age : 39
Spelarnamn : Jonas Östlund
Tröjnummer : 40
Position : Anfall.
Lag : Le Resistance
Registration date : 09-09-04

Till överst på sidan Gå ner

Vad hände sen? - Sida 5 Empty Sv: Vad hände sen?

Inlägg  Marwin74 lör sep 05, 2009 12:01 pm

Lite låg aktivitet ett par kvällar, är väl förståligt. Tänkte ändå höra om några är på att köra efter 21 ikväll? Kan förhoppningsvis hela kvällen om inte frun hittar något på TV som bara måste ses. Evil or Very Mad
Marwin74
Marwin74
Moderator

Antal inlägg : 86
Age : 115
Spelarnamn : Martin
Tröjnummer : 74
Position : Center
Lag : GRSE
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Vad hände sen? - Sida 5 Empty Sv: Vad hände sen?

Inlägg  Snellhest lör sep 05, 2009 2:13 pm

Marwin jag kan nog kanske spela lite med er ikväll om man får.. dock e det oklart riktigt när jag kan komma online.. men ska försöka vara online om ni vill ha en spelare till.

Snellhest
Medlem

Antal inlägg : 73
Age : 41
Spelarnamn : Erik Hallqvist
Tröjnummer : 83
Position : HF.MV
Lag : GRSE
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Vad hände sen? - Sida 5 Empty Sv: Vad hände sen?

Inlägg  HeinzHarald lör sep 05, 2009 3:23 pm

Jag kommer.
HeinzHarald
HeinzHarald
Moderator

Antal inlägg : 193
Age : 43
Spelarnamn : Harald Carlsson
Tröjnummer : 7
Position : Högerback
Lag : GRSE
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Vad hände sen? - Sida 5 Empty Sv: Vad hände sen?

Inlägg  Kingen lör sep 05, 2009 4:46 pm

Marwin74 skrev:Lite låg aktivitet ett par kvällar, är väl förståligt. Tänkte ändå höra om några är på att köra efter 21 ikväll? Kan förhoppningsvis hela kvällen om inte frun hittar något på TV som bara måste ses. Evil or Very Mad

Har jobbat Ons-Tors kväll/natt Crying or Very sad Och även denna säsong kommer tyvärr Fre, Lörd-kvällar att vara reserverat för "annat"... Wink Sön. är jag på däremot.

Lovar dock med 100% säkerhet att jag kommer att engagera mig maximalt i att få till spel vid varje (personligt) tillfälle i 10an också! Vilket bör bli varje kväll då det inte ska jobbas om jag känner mig själv rätt... Men även "jobbdagar" så kommer jag att kunna köra fram tom kl 2045 iaf.

Öppnar starkt med ha att tagit ut två veckors semester när 10an släpps... Wink

Ps: F**n vilket bra pepp för 10an man börjar att få nu!

@snellhest; du är varmt välkommen hos oss, både nu och i 10an, det vet du... Smile
Kingen
Kingen
Medlem

Antal inlägg : 214
Age : 48
Spelarnamn : Ace King
Tröjnummer : 76
Position : Defender
Lag : GRSE
Registration date : 09-01-08

Till överst på sidan Gå ner

Vad hände sen? - Sida 5 Empty Sv: Vad hände sen?

Inlägg  Marwin74 lör sep 05, 2009 7:48 pm

Låter gött 3 funkar ju, snell har skickat en invite till dej om du skulle behöva. Hoppas nu inte "någon" sabbar detta Hockey
Marwin74
Marwin74
Moderator

Antal inlägg : 86
Age : 115
Spelarnamn : Martin
Tröjnummer : 74
Position : Center
Lag : GRSE
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Vad hände sen? - Sida 5 Empty Sv: Vad hände sen?

Inlägg  robban89 lör sep 05, 2009 8:03 pm

.


Senast ändrad av robban89 den ons sep 09, 2009 10:54 pm, ändrad totalt 1 gång

robban89
Lagmedlem

Antal inlägg : 106
Spelarnamn : Robbaninho
Tröjnummer : 33
Position : LW, RW , Defender vid behov
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Vad hände sen? - Sida 5 Empty Sv: Vad hände sen?

Inlägg  Marwin74 sön sep 06, 2009 1:13 am

Bra spel hela kvällen otroligt roligt att ha dej på isen snell Smile . Synd att jag lovat ta bebben imorgonbitti bara, hade gärna kört en bra stund till.
Marwin74
Marwin74
Moderator

Antal inlägg : 86
Age : 115
Spelarnamn : Martin
Tröjnummer : 74
Position : Center
Lag : GRSE
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Vad hände sen? - Sida 5 Empty Sv: Vad hände sen?

Inlägg  Kingen sön sep 06, 2009 5:30 pm

Mosar vi vidare i kväll!? Jag är redo from ca 1930 iaf...
Kingen
Kingen
Medlem

Antal inlägg : 214
Age : 48
Spelarnamn : Ace King
Tröjnummer : 76
Position : Defender
Lag : GRSE
Registration date : 09-01-08

Till överst på sidan Gå ner

Vad hände sen? - Sida 5 Empty Sv: Vad hände sen?

Inlägg  vajb sön sep 06, 2009 6:15 pm

Spelbar fr.o.m nu till 20.45, sen från 22.30-ish och framåt.

vajb
Medlem

Antal inlägg : 109
Age : 44
Spelarnamn : Erik Holmsten
Tröjnummer : 66
Position : Back
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Vad hände sen? - Sida 5 Empty Sv: Vad hände sen?

Inlägg  Snellhest sön sep 06, 2009 7:00 pm

ska på bio men efter det kommer jag online.. Är förmodligen hemma runt 21.30-22.00 kanske

Snellhest
Medlem

Antal inlägg : 73
Age : 41
Spelarnamn : Erik Hallqvist
Tröjnummer : 83
Position : HF.MV
Lag : GRSE
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Vad hände sen? - Sida 5 Empty Sv: Vad hände sen?

Inlägg  Kingen mån sep 07, 2009 3:31 am

Vet inte om alla vet om det redan men nog förtjänar det ett inlägg alltid...

Fick idag reda på att Snellhest har bestämt sig för att satsa med oss i 10an!
En riktig supervärvning om ni frågar mig, och vi hälsar honom alla varmt välkommen tillbaka! Smile

Gissa om det väntas heta matcher mellan GrV och Ler i 10an nu... Wink
Kingen
Kingen
Medlem

Antal inlägg : 214
Age : 48
Spelarnamn : Ace King
Tröjnummer : 76
Position : Defender
Lag : GRSE
Registration date : 09-01-08

Till överst på sidan Gå ner

Vad hände sen? - Sida 5 Empty Sv: Vad hände sen?

Inlägg  robban89 mån sep 07, 2009 8:17 am

.


Senast ändrad av robban89 den ons sep 09, 2009 10:53 pm, ändrad totalt 1 gång

robban89
Lagmedlem

Antal inlägg : 106
Spelarnamn : Robbaninho
Tröjnummer : 33
Position : LW, RW , Defender vid behov
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Vad hände sen? - Sida 5 Empty Sv: Vad hände sen?

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 5 av 9 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet