Taktik, tips o trix

Gå ner

Taktik, tips o trix Empty Taktik, tips o trix

Inlägg  Slipsen i tis jan 20, 2009 5:19 pm

Läste nyss ett inlägg av Vajb i den stora whine-tråden om att vi borde samarbeta mer bakom motståndarnas förlängda mållinje. Upptäckte då att vi inte har någon tråd om taktik. Alla vet väl iof om vår grundläggande taktik men det kan kanske vara bra att ha någonstans man kan vända sig om man är osäker eller om man vill diskutera en ny taktik.

Angående samarbetet bakom offensivt mål tycker jag låter som en bra idé då detta som Vajb skrev öppnar nya ytor plus att man enligt min mening skapar förvirring i motståndarförsvaret då det är lätt att under ett platsbyte hamna fel i markeringen. Den back som håller närmsta stolpen måste röra sig inåt och ev. ta bort en spelare framför mål och den back som höll spelaren måste nu ner och täcka första stolpen. Centern kan också lätt hamna lite ur position även om inte centern behöver röra sig så mycket (om han ligger rätt från början).

Hade först en klar bild i huvudet hur detta skulle se ut men hade svårt att uttrycka hur man skulle förklara detta. Men sen ritade jag upp det på ett papper och det ser ut som ett väldigt bra sätt att förlänga anfallen när man börjar köra fast.

För de som inte vill rita på papper hittade jag en ”coachtavla” på nätet (http://www.coachtavlan.se/start_hockey.htm) där man kan flytta O(försvarsspelare) och X(anfallsspelare) och rita streck som visar hur man skall röra sig.

min skissade bild på spel bakom mål. kollar om det funkar med denna länk... http://img132.imageshack.us/my.php?image=spelabakommlcj4.jpg
---
Bilden verkar funka, tänkte mig att de streckade strecken är hur pucken spelas o de heldragna strecken är hur spelarna flyttar sig.

Senast ändrad av Slipsen den tis jan 20, 2009 5:22 pm, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : testade om bilden fungerade...)
Slipsen
Slipsen
Medlem

Antal inlägg : 68
Spelarnamn : Jonas Rämö
Tröjnummer : 15
Position : Defender
Lag : GRSE
Registration date : 09-01-07

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Taktik, tips o trix Empty Sv: Taktik, tips o trix

Inlägg  vajb i tis jan 20, 2009 5:23 pm

Detta leder mig oavkortat in på en annan grej som jag efterlyser om det nu inte redan finns och jag missat det.

En privat del på forumet som bara folk i en speciell medlemsgrupp (GRSE) här på forumet kommer åt, for our eyes only alltså, där t.ex såna här inlägg samt andra som inte rör folk utanför gänget.

En privat kategori, med privata underforum, som bara vi har tillgång till.

vajb
Medlem

Antal inlägg : 109
Spelarnamn : Erik Holmsten
Tröjnummer : 66
Position : Back

Användarens profil

Taktik, tips o trix Empty hfhf

Inlägg  robban89 i tis jan 20, 2009 5:30 pm

Håller med vajb där ett privat rum där vi kan prata om sådant som inte är för öron utanför laget !!!! Hockey

robban89
Lagmedlem

Antal inlägg : 106
Spelarnamn : Robbaninho
Tröjnummer : 33
Position : LW, RW , Defender vid behov

Användarens profil

Inlägg  Slipsen i tis jan 20, 2009 5:32 pm

Jag har faktiskt redan efterlyst det, Harald trodde inte att det var omöjligt men att problemet kunde vara att alla som vill kan bli medlemmar. Jag vet inte om man kan ha olika ”nivåer” på medlemmar typ att aktiva spelare kan komma åt allt och ”fans” bara vissa trådar. Cool
Slipsen
Slipsen
Medlem

Antal inlägg : 68
Spelarnamn : Jonas Rämö
Tröjnummer : 15

Användarens profil

Inlägg  HeinzHarald i tis jan 20, 2009 5:45 pm

vajb skrev:En privat kategori, med privata underforum, som bara vi har tillgång till.

Helt ärligt tror jag nästan det kan kvitta om vi snackar lite taktik hit och dit öppet. Det lär inte vara något som andra lag inte tänkt själva, även om man kanske inte vill dela med sig av taktiktavlor som man lagt ner lite jobb på förvisso eller våra egna analyser av våra svagheter. Så visst, det skadar väl inte att ha en privat del åtminstone, så länge vi inte tror att den är 100% säker.

Som Slipsen (och även vajb) är inne på tror jag vi behöver olika nivåer av medlemskap för att det ska bli en hyggligt bra lösning. Vad säger Lytt om det?
HeinzHarald
HeinzHarald
Moderator

Antal inlägg : 193
Spelarnamn : Harald Carlsson
Tröjnummer : 7
Position : Högerback

Användarens profil

Inlägg  vajb i tis jan 20, 2009 6:00 pm

Ja well, forumet är ju PHPBB och när man installerar det själv så är det inga problem att lägga upp olika nivåer, frågan är om det går här.

Det gäller inte bara taktik, jag tycker helt enkelt bara inte att hela internet, har att göra med majoriteten av trådarna. Två-tre öppna boards för allmänheten, resten är våran business imo.

vajb
Medlem

Användarens profil

Inlägg  Lyttbacka i tis jan 20, 2009 6:55 pm

HeinzHarald skrev:
vajb skrev:En privat kategori, med privata underforum, som bara vi har tillgång till.
Som Slipsen (och även vajb) är inne på tror jag vi behöver olika nivåer av medlemskap för att det ska bli en hyggligt bra lösning. Vad säger Lytt om det?

Det är förmodligen möjligt. Ska titta närmre på det.
Lyttbacka
Lyttbacka
Medlem
Medlem

Antal inlägg : 60
Spelarnamn : Urban Slobovich
Tröjnummer : 44
Position : Högerforward
Lag : LeR
Registration date : 07-10-21

Användarens profil

Inlägg  HeinzHarald i tis jan 20, 2009 9:33 pm

vajb skrev:Det gäller inte bara taktik, jag tycker helt enkelt bara inte att hela internet, har att göra med majoriteten av trådarna.

Tycker nästan tvärtom. Merparten av trådarna känns helt okej att hålla publika, inte minst för folk som vill följa hur det går för oss vilket jag vet att det finns några. Men sådant som direkt rör hur vi spelar har naturligtvis ingen annan med att göra.

Vi får väl se hur det blir lämpligt att lägga upp det hela.
HeinzHarald
HeinzHarald
Moderator

Användarens profil

Inlägg  vajb i tis jan 20, 2009 11:28 pm

HeinzHarald skrev:
vajb skrev:Det gäller inte bara taktik, jag tycker helt enkelt bara inte att hela internet, har att göra med majoriteten av trådarna.

Tycker nästan tvärtom. Merparten av trådarna känns helt okej att hålla publika, inte minst för folk som vill följa hur det går för oss vilket jag vet att det finns några. Men sådant som direkt rör hur vi spelar har naturligtvis ingen annan med att göra.

Vi får väl se hur det blir lämpligt att lägga upp det hela.

Inte oväntat, det är inte mycket du och jag är överens om verkar det som totalt sett.

Föreslår att Heinz översätter dom viktiga inläggen så vi inte diskriminerar vissa av dom internationella lagen vi möter ofta. albino

vajb
Medlem

Användarens profil

Inlägg  HeinzHarald i tis jan 20, 2009 11:45 pm

vajb skrev:Inte oväntat, det är inte mycket du och jag är överens om verkar det som totalt sett.
Very Happy
Vi är nog hyggligt överens om hur vi spelar vilket känns viktigare än lite forumlayout. Wink
HeinzHarald
HeinzHarald
Moderator

Användarens profil

Inlägg  Kingen i tor jan 22, 2009 7:12 pm

Det var lite snack i vissa andra trådar ang. om man skulle köra med en databack eller inte.
Tycker absolut att vi alltid ska ha två manuella backar om det går. Är vi fyra så är det mkt bättre att köra med 2-2 än 1-3 imo. Det som stör mig mest med databacken (förutom att han är allmänt kass) är att han alltid backar djupt ner i försvarszon och inte försöker "hålla blå" för fem öre. Detta leder ofta till att motståndarna tar sig in i våran zon alldeles för enkelt.
Är en stor förespråkare av att ställa upp som en "vägg" vid försvarsblå med 2 (helst 3) spelare och störa motståndarna redan där. Detta är ngt vi har haft svårt att göra i vissa matcher med bara en manuell back.
Kingen
Kingen
Medlem

Antal inlägg : 214
Spelarnamn : Ace King
Tröjnummer : 76
Registration date : 09-01-08

Användarens profil

Inlägg  vajb i tor jan 22, 2009 7:17 pm

HeinzHarald skrev:
vajb skrev:Inte oväntat, det är inte mycket du och jag är överens om verkar det som totalt sett.
Very Happy
Vi är nog hyggligt överens om hur vi spelar vilket känns viktigare än lite forumlayout. Wink

Skönt att veta, svårt att påstå att man inte håller med om det iaf. Smile

vajb
Medlem

Användarens profil

Inlägg  HeinzHarald i tor jan 22, 2009 8:05 pm

Kingen skrev:Det var lite snack i vissa andra trådar ang. om man skulle köra med en databack eller inte.
Tycker absolut att vi alltid ska ha två manuella backar om det går. Är vi fyra så är det mkt bättre att köra med 2-2 än 1-3 imo.

Jag vill både hålla med och säga emot på samma gång. Har spelat en hel del matcher som ensam back med i mitt tycke stor framgång. Man vet liksom för det mesta var man har datorbacken vilket gör att det sällan blir den typen av kommunikationsmissar som kan bli mellan två manuella backar. Fast å andra sidan är två samspelta backar oerhört skönt att ha på isen och är man inte samspelta är det ju bara bra att träna på det.

När det gäller att hålla blå så beror det lite på vilken situation du talar om. Har man ställt in datorbacken på högsta pressure så ligger han bara ett par meter innanför blålinjen vilket jag skulle vilja påstå är en ganska bra placering om övriga fyra spelare ligger vid blå (linjen blir dock meningslös om inte forwards håller blå).

Däremot avvärjer han ju inga 2mot2-lägen och liknande vid blålinjen och man kan som ensam back inte precis göra det själv heller om man inte är en säker tacklare eftersom datorbacken är värdelös på att hålla sidledspassningen och det därför blir mål i princip varje gång man inte får stopp på sin forward. Därför går jag själv ofta över på motsatt sida vid sådana lägen och håller sidledspassningen samt är beredd på inbrytning till farligt skottläge. Går jag inte över så följer jag med puckhållaren genom att åka snett in mot målet och hålla passning och skottläge.
HeinzHarald
HeinzHarald
Moderator

Användarens profil