Matchrapporter/loggar, How to!?

Gå ner

Matchrapporter/loggar, How to!?

Inlägg  Vanguard i fre jan 09, 2009 3:21 pm

Ta inte detta jättehårt nu, men JAG TYCKER (där kom den) att vi kanske ska försöka hålla dessa "loggar" så rena som möjligt från annat än just matchloggarna/rapporterna. Detta endast av den anledningen att det blir lättare att senare, när man vill gå tillbaks å läsa rapporterna, få sig en överblicksbild av hur det gått och hur vi spelat när det gått bra, resp. dåligt mot diverse motstånd. Så man slipper skrolla förbi en massa egentligen, för trådens syfte, ganska onödiga inlägg som inte bidrar till utvecklingen rabbit

Sen om man inte är en HeinzHarald på att skriva matchrapporter är det inget man kan göra något åt. Allt som skrivs om olika matcher är självfallet bra, men om man minns hur man spelat kan man juh kanske ha i åtanke att försöka beskriva vad laget gjorde bra eller dåligt i sagda match, så alla kan lära sig något av att läsa inlägget Smile

Personliga åsikten är alltså (med Trådarnas syfte och ovan förklaring som grund):
-att trådarna rensas på inlägg som inte är matchrapporter.
-att vi försöker skriva possitiva och negativa kommentarer till matchen
-att vi, när vi skriver en rapport, försöker tänka på att andra skall kunna lära sig något av att läsa inlägget.

Vill man kan man alltid skapa kommentarstrådar till rapporttrådarna! Där skulle isf sådant som t ex. "Bra match!" eller andra diskussionsliknande inlägg skrivas som kommentarer till matchrapporterna! På så sätt skulle vi kunna få ett mer strukturerat och lättnavigerat forum.
Tycker man det skulle bli för bökigt med en massa kommentarstrådar i samma forumsdel som repporttrådarna, kan man alltid göra en "tvilling"-forumsdel där sådana trådar kan skrivas.

Skriv vad ni tycker, jag har inget emot åsikter som diffar från mina egna, bara ni skriver varför ni tycker annorlunda, så försöker jag göra detsamma Smile
Vanguard
Vanguard
Medlem

Antal inlägg : 121
Spelarnamn : Oscar Lindqvist
Tröjnummer : 21
Position : Center/Allround
Lag : GRSE
Registration date : 09-01-07

Användarens profil

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Matchrapporter/loggar, How to!?

Inlägg  HeinzHarald i fre jan 09, 2009 3:39 pm

Satt också och funderade på detta men klurade på om man helt enkelt inte kunde göra så att man editerar startinlägget och klipper in fler matchreferat när det blir aktuellt och tråden för tjock?

Den råa informationen kan vara extremt användbar och är därför bra om den är lätttillgänglig, men att hålla diskussioner på andra håll blir bökigt. Då är risken stor att folk helt enkelt skiter i att skriva matchreferat.

Däremot ser jag oerhört gärna att folk funderar lite extra på att lyfta fram vad som funkade bra och vad man kunde gjort bättre.
HeinzHarald
HeinzHarald
Moderator

Antal inlägg : 193
Spelarnamn : Harald Carlsson
Tröjnummer : 7
Position : Högerback

Användarens profil

Inlägg  Vanguard i fre jan 09, 2009 4:18 pm

Jo, frågan är om det kanske inte är onödigt med diskussion eller kommentarer till rapporterna i öht? det känns rent allmänt som att laget på plats (som spelade matchen) borde kanske kunna, vilket det känns som att det brukar bli ändå, diskutera bra och dåligt och försöker komma på idéer när det inte går som man vill etcetera. Då borde kasnke den som tar på sig att skriva ett referat till matchen ha en någorlunda bild av vad folk tyckte om den.

Det kanske annars räcker med 1 extra tråd (för alla olika lagrapport-trådar) där man kan diskutera/föra fram åsikter som kanske diffar med ursprungsrapporten. Så att om rapporten kan revideras om man tycker att något missats eller så.

Att uppdatera första inlägget låter kanske bra, men frågan är juh hur lång en tråd skulle kunna bli på t ex. ett år? då tror jag det är bättre med flera separata rapporter i sina ursprungsinlägg. Lätt att se ordningsföljden i det långa loppet, lättare att hålla isär olika matcher, lättare (imo) att läsa tråden.

Men man kan juh alltid börja på ett sätt, för att sedan ta upp frågan om man inte tycker att det funkar bra. En av de viktiga sakerna för mig, är dock att hålla trådarna rena, så de blir lättare att överblicka.
Vanguard
Vanguard
Medlem

Användarens profil

Inlägg  vajb i fre jan 09, 2009 4:26 pm

Hur seriösa tänker vi bli egentligen, vi bör väl försöka hålla forumet på en casualnivå, om vi nu ska hålla spelet på en casualnivå.

Dom som spelade matchen, bör få fri tillgång till att reflektera i matchtråden, över just matchen. Dessa kan editera sina inlägg med mer referat om dom känner att dom vill lägga till nåt, när detta är gjort så bör väl resten av tråden vara öppen för inbördes beundran och glada tillrop?

Igår efter NOS-matchen t.ex hade jag skrivit ihop ett hyfsat långt referat, men tog bort det när jag såg att snellhest redan hade skrivit ett. Sen skrev jag istället en kort notis där.

Det fanns liksom inte så mycket mer utförligt att säga om den matchen då vi spelade defensivt absolut hela matchen.

Nåja.. 5c... ju mer man drar åt regelsnaran desto mindre "fun" blir det kvar.

Det enda viktiga att överblicka, är ju själva matchreferatet, dvs dom första postsen i tråden. Sen om det är kommentarer nedanför, vad gör det för skada egentligen?

vajb
Medlem

Antal inlägg : 109
Spelarnamn : Erik Holmsten
Tröjnummer : 66
Position : Back

Användarens profil

Inlägg  HeinzHarald i fre jan 09, 2009 4:43 pm

vajb skrev:Hur seriösa tänker vi bli egentligen, vi bör väl försöka hålla forumet på en casualnivå, om vi nu ska hålla spelet på en casualnivå.

Dom som spelade matchen, bör få fri tillgång till att reflektera i matchtråden, över just matchen. Dessa kan editera sina inlägg med mer referat om dom känner att dom vill lägga till nåt, när detta är gjort så bör väl resten av tråden vara öppen för inbördes beundran och glada tillrop?

Instämmer. Annars blir det för fyrkantigt och vi tappar istället information eftersom folk inte orkar ta på sig att skriva seriösa referat, information som vi annars kanske hade fått spontant. Däremot tänker åtminstone jag se till att relevant information vid behov samlas på ett eller annat vi så vi kan ha nytta av den, för att vinna är trots allt roligast.

Sen kan jag inte hålla med om att vi håller spelet på en casualnivå. Visst, prio 1 är att ha kul, men vi har också sagt att vi ska försöka lira enligt överenskomna taktiker och försöka lira i enlighet med den position vi spelar så vi är inte vilket svenssonlag som helst. Fast det är kanske bara semantik.
HeinzHarald
HeinzHarald
Moderator

Användarens profil

Inlägg  HeinzHarald i fre jan 09, 2009 4:45 pm

vajb skrev:Det enda viktiga att överblicka, är ju själva matchreferatet, dvs dom första postsen i tråden. Sen om det är kommentarer nedanför, vad gör det för skada egentligen?

Fast nu var ju poängen att det är upplagt en tråd per lag dvs många matchreferat hamnar långt bakom vinnarsnack från tidigare matcher. Därför hade jag mitt förslag om att kopiera viktig info till startinlägget så det ligger samlat.
HeinzHarald
HeinzHarald
Moderator

Användarens profil

Inlägg  Vanguard i fre jan 09, 2009 7:43 pm

Nej självfallet behöver vi inte bli regeltokiga, å det var inte tanken att det inte skulle få finnas referat som inte höll superklass eller så. Tycker heller inte du behöver tabort ett referat, det kan juh alltid finnas något annorlunda.

MEN, om syftet med tråden är att man vill kunna logga prestationer i matcher mot ett lag över tid, så ger det juh inget om det ska bli en 10-20 inlägg efter där det står "bra spelat" eller "bra skrivet".

Det finns även en massa trådar där man kan ta't lungt å inte vara überseriös, vad är problemet med att ha 1 forumsdel med lite seriösare inslag? Speciellt när det tjänar tanken & syftet med just den delen?
Vanguard
Vanguard
Medlem

Användarens profil

Inlägg  HeinzHarald i fre jan 09, 2009 8:07 pm

Vanguard skrev:Det finns även en massa trådar där man kan ta't lungt å inte vara überseriös, vad är problemet med att ha 1 forumsdel med lite seriösare inslag? Speciellt när det tjänar tanken & syftet med just den delen?

Det är inte hela syftet dock. Sen blir det väldigt knepigt om man ska posta samma sak på två ställen och bara "får" diskutera det på ena stället. Då borde man nog ha ett matchsnackforum och ett "Motståndarkoll" som är read-only dit moderator kopierar referat och liknande info.
HeinzHarald
HeinzHarald
Moderator

Användarens profil

Inlägg  Vanguard i fre jan 09, 2009 8:32 pm

precis, dock tycker jag inte att just moderatorer och admin ska behöva göra så, det borde räcka med att man har en plats för referat och en för diskussion. Så slipper admin/mod jobba/jaga inlägg så mycket.
Vanguard
Vanguard
Medlem

Användarens profil

Inlägg  HeinzHarald i fre jan 09, 2009 8:37 pm

Grejen är att folk som jag själv kommer att vilja svara med förslag på vad man kunde gjort annorlunda tex och vips så har vi livlig diskussion på bägge ställena och det blir allmänt schizofrent och svårt att moderera.

Sen är jag lite inne på det här med att editera startinlägget istället för att skapa nya inlägg för nya referat.
HeinzHarald
HeinzHarald
Moderator

Användarens profil

Inlägg  Vanguard i fre jan 09, 2009 9:06 pm

jo de e klart, så kanske det ska vara också, om man inte vill ha en extra tråd för diskussion! Tror dock att problemet med att flytta in referat i första inlägget kan bli att det blir ett sjujävla långt inlägg tillslut, som folk inte ens orkar läsa. men vad vet jag.

Kanske skulle man kunna testa båda varianterna, typ säga att vi kör ena variant på test på en tråd och en andra variant på test i dehär andra trådarna eller något, kasnke blir det för svårt att hålla isär ellar bara jobbigt, men det är ett förslag ivf.
Vanguard
Vanguard
Medlem

Användarens profil

Inlägg  Lyttbacka i fre jan 09, 2009 9:32 pm

Jag både tror och tycker det verkar fungera med nuvarande system. Huruvida det blir i framtiden då det blir fler inlägg får vi väl se. Men jag tvivlar på att folk kommer läsa trådarna mindre för att det är många inlägg. Det intressantaste är ju trots allt de sista inläggen med de aktuella matcherna. Det samma gäller ju om man skulle göra en tråd för var match, vilka skulle bry sig om de äldsta trådarna?

Tycker faktiskt det verkar onödigt krystat att dela upp det i två separata avdelningar och förmodligen blir det bara omständigare.
Lyttbacka
Lyttbacka
Medlem
Medlem

Antal inlägg : 60
Spelarnamn : Urban Slobovich
Tröjnummer : 44
Position : Högerforward
Lag : LeR
Registration date : 07-10-21

Användarens profil

Inlägg  vajb i fre jan 09, 2009 11:19 pm

HeinzHarald skrev:Sen kan jag inte hålla med om att vi håller spelet på en casualnivå. Visst, prio 1 är att ha kul, men vi har också sagt att vi ska försöka lira enligt överenskomna taktiker och försöka lira i enlighet med den position vi spelar så vi är inte vilket svenssonlag som helst. Fast det är kanske bara semantik.

Vi har lite olika definition på "casual" bara. Min kommer ifrån CS/MMO-scenen. Ber om ursäkt för luddigheten. Smile

För mig är betyder "casual" att man inte satsar stenhårt, på att bli bäst. Casual = att ha roligt när man lirar betyder mer än vinna mot varje lag man möter.

Liknelser kan väl vara MMO-världen där casualgillen i wow tar det lugnt, slappar, följer taktiker men inte kickar varandra så fort dom gör fel, i motsats till hardcoregillen som SKA ta dom största instancerna, helst först.

Att folk spelar back när dom är back och samarbetar i en taktik med sina lagkamrater, tycker jag är underförstått, annars kan man ju lika gärna lira VS-matcher eller skita i att lira överhuvudtaget.

vajb
Medlem

Användarens profil

Inlägg  vajb i fre jan 09, 2009 11:22 pm

HeinzHarald skrev:
Fast nu var ju poängen att det är upplagt en tråd per lag dvs många matchreferat hamnar långt bakom vinnarsnack från tidigare matcher. Därför hade jag mitt förslag om att kopiera viktig info till startinlägget så det ligger samlat.

Hmm, trodde det var en tråd per match jag, då fattade jag det fel. Även det är en sån där grej jag tog för givet.

Senast ändrad av vajb den lör jan 10, 2009 3:39 am, ändrad totalt 2 gånger (Orsak för redigering : Tillägg)

vajb
Medlem

Användarens profil

Inlägg  HeinzHarald i fre jan 09, 2009 11:30 pm

vajb skrev:Hmm, trodde det var en tråd per match jag, då fattade jag det fel. Även det är en sån där grej jag tog för givet, allt annat vore ologiskt.

Min tanke var att om man samlade lagspecifikt snack i lagspecifika trådar (som gjorts just nu) så kan man lätt jämföra matcher mellan varandra och exempelvis se vad vi gjorde annorlunda när vi vann, vilken laguppställning som funkar bäst, om vi blivit bättre mot ett visst lag, hur vi och de gör flest mål med mera. I mitt huvud högst intressant information.

Senast ändrad av HeinzHarald den lör jan 10, 2009 2:41 am, ändrad totalt 1 gång
HeinzHarald
HeinzHarald
Moderator

Användarens profil

Inlägg  Vanguard i lör jan 10, 2009 2:40 am

Ja, jag tror nog nu när jag fått fundera på't ett tag att det säkert blir skitbra att köra så som du tänkt harald, sen kan man ju testa å föra upp referat i toppinlägget om man vill.

Ibland får jag för mig saker, å då måste jag bara setill att alla förstått mig innan jag ger mig Cool
Vanguard
Vanguard
Medlem

Användarens profil