Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Vilken/vilka spelartyp(er) fungerar du bäst tillsammans med?

+6
Vanguard
Snellhest
Marwin74
Kingen
Helge Adam
HeinzHarald
10 posters

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Gå ner

Vilken/vilka spelartyp(er) fungerar du bäst tillsammans med? - Sida 2 Empty Sv: Vilken/vilka spelartyp(er) fungerar du bäst tillsammans med?

Inlägg  Marwin74 lör jan 24, 2009 3:22 am

Dagens match mot CoG tycker jag var ett bra exempel (nu spelade jag iofs skit, tänker inte skylla på lagg då jag kunde valt själv att inte delta), de vann med 4-2 varav de gjorde 2 mål i pp (oturligt nog var det en back som åkte ut båda gångerna) och ett på kontring, i en bättre spelad match ifrån vår sida hade vi stoppat dessa mål och vunnit med 1-2 eller åtminstone fått matchen till OT. Mot den typen av motstånd har vi långt kvar innan vi lyckas etablera spel i offensiv zon och på ett säkert sätt spela runt pucken (utan att det leder till kontringar och i princip garanterade baklängesmål) och vaska fram mål/chanser.

Jag har uppfattningen att matcher mot dessa lag är något vi alla ser fram emot när vi trycker in sök knappen, då är det ju bra om vi rustar oss med tålamod, säkra rensningar och bra kommunikation när vi väl får dem (detta är ingen kritik ang. just denna matchen).
Marwin74
Marwin74
Moderator

Antal inlägg : 86
Age : 115
Spelarnamn : Martin
Tröjnummer : 74
Position : Center
Lag : GRSE
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Vilken/vilka spelartyp(er) fungerar du bäst tillsammans med? - Sida 2 Empty Sv: Vilken/vilka spelartyp(er) fungerar du bäst tillsammans med?

Inlägg  Helge Adam lör jan 24, 2009 10:17 am

Jag föredrar att spela på vänsterkanten när jag lirar back, av flera anledningar. Dels kör jag med vänsterfattning vilket gör att jag får ut klubban i banan mot motståndaren som, om jag har gjort mitt jobb rätt, skall finnas utanför mig. Dels för att jag blitt skolad vänster av mentor Kingen. Spelar helst inte höger men jag tar åandra sidan den plats som finns skulle det vara så. Brukar dock vara rätt snabb på att lägga vantarna på vänsterbacken.

PS. Säg till om du vill ha den plats som jag snott, jag är inte omöjlig.

När jag lirar forward har jag inga direkta preferenser. På högerkanten får jag in klubban i banan så jag kommer bättre för sidledspass medans på vänsterkanten kommer jag mer naturligt för att ta skott själv om jag skär in i banan.
Helge Adam
Helge Adam
Medlem

Antal inlägg : 45
Age : 42
Spelarnamn : Niklas Lindkvist
Tröjnummer : 28
Position : Defence
Lag : GRSE
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Vilken/vilka spelartyp(er) fungerar du bäst tillsammans med? - Sida 2 Empty Sv: Vilken/vilka spelartyp(er) fungerar du bäst tillsammans med?

Inlägg  Vanguard lör jan 24, 2009 12:44 pm

@Marwin:
Självfallet får man ta matchen som den kommer, det jag menar och som jag tror både vajb å snellhest menar, är att om man får till spel i offensiv zon där man faktiskt har möjlighet att ta en annan pass än en täckt pass framför mål (de gånger den inte visar sig så uppenbart som vid T EX 2-1 lägen el liknande), så måste man kunna försöka något annorlunda. Som i någon av de andra matcherna när lytten la ner den till mig på backen bara för att istort sett direkt få tillbaks pucken, vips var pressen mot honom borta å han kunde lätt gå in å lägga upp den i krysset. CoG matchen gjorde vi nog det bästa rent offensivt av de flesta chanser vi fick dock, så just den matchen är kanske ett dåligt exempel för just vårt sett att se på spelet.

Tycker också att den matchen var ganska bra. Man blir juh lite som Carlis sa efter den, inte riktigt beredd på hur disciplinerat man måste spela som t ex back när man möter ett såpass bra motstånd efter alla dessa "crap"matcher. vet med mig att jag ivf kunde ha stoppat 1 mål om jag bara hade gått för tackling på bortre stolpen istället för ett dåligt försök till att täcka pass.
Vanguard
Vanguard
Medlem

Antal inlägg : 121
Age : 42
Spelarnamn : Oscar Lindqvist
Tröjnummer : 21
Position : Center/Allround
Lag : GRSE
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Vilken/vilka spelartyp(er) fungerar du bäst tillsammans med? - Sida 2 Empty Sv: Vilken/vilka spelartyp(er) fungerar du bäst tillsammans med?

Inlägg  Marwin74 lör jan 24, 2009 3:01 pm

"inte riktigt beredd på hur disciplinerat man måste spela " Det är precis detta jag vill få fram, vi vet ju hur matchbilden kommer att se ut mot den typen av lag så det håller inte att vänta och se för då har vi 2 i baken och då är det så dax att börja backa hem. I detta är jag rätt säker på att jag och snell är överens.

Mot mellan bra lag ex. german eagles/eller lag vi aldrig mött är det också en bra ide att starta matchen med samma inställning tills man ser hur potenta de är framåt.

Sedan som jag skrivit i tidigare inlägg så är jag helt klart för ett allsidigare spel i O-zon när det finns möjlighet till det.
Marwin74
Marwin74
Moderator

Antal inlägg : 86
Age : 115
Spelarnamn : Martin
Tröjnummer : 74
Position : Center
Lag : GRSE
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Vilken/vilka spelartyp(er) fungerar du bäst tillsammans med? - Sida 2 Empty Sv: Vilken/vilka spelartyp(er) fungerar du bäst tillsammans med?

Inlägg  Kingen lör jan 24, 2009 3:07 pm

Vanguard skrev:Man blir juh lite som Carlis sa efter den, inte riktigt beredd på hur disciplinerat man måste spela som t ex back när man möter ett såpass bra motstånd efter alla dessa "crap"matcher.

En mkt viktig poäng du har där!
Därför bör vi tänka på att ha viss disciplin i försvarsspelet även mot riktigt kassa lag. Har man alltid det så blir det inte lika svårt att ställa om när vi åker på en riktigt svår motståndare. Och så kanske vi slipper förluster mot div.240 lag som den igår.

Tar ett exempel:
Vi kan skapa en fiktiv back, låt oss kalla honom "Robban".
"Robban" spelar superdisciplinerat i en match mot ett bra lag och är fullständigt lysande! Samma "Robban" tycker i nästa match att motståndarna är så dåliga att det plötsligt går att börja åka upp med pucken istället för att passa, ta skott ur alla möjlig lägen i stället för att vänta på dom rätta, chansa och stöta fram i anfallszon istället för att vara med hem och ställa upp vid blå...
Detta är givetvis bara ett påhittat scenario Wink men det tål att sägas hur många ggr som helst. Vi får inte slappna av för mkt mot dåliga lag! Iaf inte förrän matchen är säkrad... Gör vi inte det så är vi dessutom redan på tårna när vi får möta ett bättre.
Kingen
Kingen
Medlem

Antal inlägg : 214
Age : 48
Spelarnamn : Ace King
Tröjnummer : 76
Position : Defender
Lag : GRSE
Registration date : 09-01-08

Till överst på sidan Gå ner

Vilken/vilka spelartyp(er) fungerar du bäst tillsammans med? - Sida 2 Empty hg

Inlägg  robban89 lör jan 24, 2009 3:43 pm

Men låt oss tänka att denna på hittade back vid namn Robban är lite av en humörspelare o behöver balla ur ibland för att va på topp i dom viktiga matcherna så han kan täcka upp för en annan påhittad back när han kör sinna knuffar!! Very Happy vi kan kalla den andre Kingen för att ha något namn bara Very Happy

robban89
Lagmedlem

Antal inlägg : 106
Spelarnamn : Robbaninho
Tröjnummer : 33
Position : LW, RW , Defender vid behov
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Vilken/vilka spelartyp(er) fungerar du bäst tillsammans med? - Sida 2 Empty Sv: Vilken/vilka spelartyp(er) fungerar du bäst tillsammans med?

Inlägg  Snellhest lör jan 24, 2009 5:49 pm

En till viktig sak är Att aldrig underskatta lag

Snellhest
Medlem

Antal inlägg : 73
Age : 41
Spelarnamn : Erik Hallqvist
Tröjnummer : 83
Position : HF.MV
Lag : GRSE
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Vilken/vilka spelartyp(er) fungerar du bäst tillsammans med? - Sida 2 Empty Sv: Vilken/vilka spelartyp(er) fungerar du bäst tillsammans med?

Inlägg  Vanguard lör jan 24, 2009 7:01 pm

Marwin74 skrev:"inte riktigt beredd på hur disciplinerat man måste spela " Det är precis detta jag vill få fram, vi vet ju hur matchbilden kommer att se ut mot den typen av lag så det håller inte att vänta och se för då har vi 2 i baken och då är det så dax att börja backa hem.
Jepp, om det ändå vore så lätt.

Kingen skrev:En mkt viktig poäng du har där!
Därför bör vi tänka på att ha viss disciplin i försvarsspelet även mot riktigt kassa lag.
Fast hur spelar man, när man i 20-30 matcher endast behöver åka fram å tackla puckhållaren som åker rakt emot en, för å helt plötsligt möta det motståndet som inte åker rakt fram mot en? Det är som att ställa om sig från att köra högerback hela tiden till vänsterback, eller Winger till back!
Det kanske är lättare för någon som alltid spelar "sin" samma position?

Sen handlar inte disciplin endast om att backa hem, man ska också göra "exakt" rätt framför mål, släppa personer som går bakom förlängdamållinjen osv osv, gör man en enda miss så säger det klonk i stolpen å vips e den röda lampan tänd.

Så att säga att man kan spela likadant mot sämre motstånd som mot bättre, det går helt enkelt inte. Inte ens anfallarna spelar likadant iom att de kan gå in å sätta samma skott 3-4 gånger i en "skitmatch" match. I en match mot ett BRA lag måste anfallaren istället välja tillfälle för samma skott då det annars endast är slöseri att gå in å tappa pucken om man ser att den möjligheten redan är täckt!
Vanguard
Vanguard
Medlem

Antal inlägg : 121
Age : 42
Spelarnamn : Oscar Lindqvist
Tröjnummer : 21
Position : Center/Allround
Lag : GRSE
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Vilken/vilka spelartyp(er) fungerar du bäst tillsammans med? - Sida 2 Empty Sv: Vilken/vilka spelartyp(er) fungerar du bäst tillsammans med?

Inlägg  Kingen lör jan 24, 2009 7:24 pm

Vanguard skrev:Det är som att ställa om sig från att köra högerback hela tiden till vänsterback, eller Winger till back!

Om du syftar på mitt tidigare inlägg så är det här knappast samma sak. Mitt problem var/är rent kamerabaserat, det här är ett mer ett taktiskt problem... Men visst kan det vara svårt.


Sen så skriver jag ju skriver viss disciplin, det är inte samma sak som likadant.
Vet inte varifrån du fått att spela disciplinerat enbart handlar om att backa hem...??
Kingen
Kingen
Medlem

Antal inlägg : 214
Age : 48
Spelarnamn : Ace King
Tröjnummer : 76
Position : Defender
Lag : GRSE
Registration date : 09-01-08

Till överst på sidan Gå ner

Vilken/vilka spelartyp(er) fungerar du bäst tillsammans med? - Sida 2 Empty Sv: Vilken/vilka spelartyp(er) fungerar du bäst tillsammans med?

Inlägg  Vanguard lör jan 24, 2009 8:39 pm

Menade inte det som bara ett svar till dig, tog bara båda qoute:sen å sen skrev jag! men som Marwin skrev det var det så jag fick intrycket, att det bara handlade om att backa hem, inte släppa till frilägen. Detta iom att allt annat juh handlar om att ta bättre skillade personer på helt andra sätt och att det då imo inte bara är att ställa om hur lätt som helst när man inte får chansen att möta sånna på väldigt länge. Speciellt inte som back, eller så som det ofta är för t ex mig som vanligtvis spelar Center.

Jag är heller inte lika disciplinerad eller bra som back som t ex dig eller Harald, så är det juh bara! Man gör sitt bästa, men ibland tycker jag det verkar som om folk tror att man är värsta grym eller nåt? Visst det är väl smickrande, men det blir lite jobbigt när det känns som att man blir tillrättavisad, å då får känslan att man har ett krav som går lite väl över vad man egentligen klarar. Sure jag kan lira grymt en match eller så, men jag är inte lika jämn (dvs varje match) på backen som de uttalade backarna. Å då tar jag åt mig när det blir en jätte diskussion efter en förlorad match!
Vanguard
Vanguard
Medlem

Antal inlägg : 121
Age : 42
Spelarnamn : Oscar Lindqvist
Tröjnummer : 21
Position : Center/Allround
Lag : GRSE
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Vilken/vilka spelartyp(er) fungerar du bäst tillsammans med? - Sida 2 Empty Sv: Vilken/vilka spelartyp(er) fungerar du bäst tillsammans med?

Inlägg  Kingen lör jan 24, 2009 8:59 pm

Vanguard skrev:Sure jag kan lira grymt en match eller så, men jag är inte lika jämn (dvs varje match) på backen som de uttalade backarna. Å då tar jag åt mig när det blir en jätte diskussion efter en förlorad match!


Äh, vi skyller på brorsan istället (Moonfare), så slipper jag att få all skit i familjen... Wink



En liten notis ang. ett tidigare inlägg... Hittade i dag ett sätt som gjorde att det numera går alldeles utmärkt att spela vänsterback! Very Happy


Senast ändrad av Kingen den lör jan 24, 2009 11:26 pm, ändrad totalt 1 gång
Kingen
Kingen
Medlem

Antal inlägg : 214
Age : 48
Spelarnamn : Ace King
Tröjnummer : 76
Position : Defender
Lag : GRSE
Registration date : 09-01-08

Till överst på sidan Gå ner

Vilken/vilka spelartyp(er) fungerar du bäst tillsammans med? - Sida 2 Empty Sv: Vilken/vilka spelartyp(er) fungerar du bäst tillsammans med?

Inlägg  Marwin74 lör jan 24, 2009 9:08 pm

Vanguard mitt inlägg var ingen kritik till dej eller någon annan i laget, skulle jag känna ett behov av att kritisera enskild spelare så gör jag direkt i partyt och inte dagen efter på forumet (är själv inte särskilt stolt över min insats mot CoG igår). Sedan kanske jag hojtar och är på folk under match, att någon skall backa eller att motståndare står sopren i vårat slott osv. det ser jag på samma vis som att jag säger till att jag är ren på andra stolpen eller annan kommunikation ang. spelet.
Sedan känner jag mig också dummare när jag missar att ta bort en motståndare fram för eget mål eller står kvar den där halvsekunden på offensiv blå som leder till kontring när jag spelar back. Det känns betydligt kymigare än när jag missar öppet mål som forward.
Inga hard feelings hoppas jag.
Marwin74
Marwin74
Moderator

Antal inlägg : 86
Age : 115
Spelarnamn : Martin
Tröjnummer : 74
Position : Center
Lag : GRSE
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Vilken/vilka spelartyp(er) fungerar du bäst tillsammans med? - Sida 2 Empty Sv: Vilken/vilka spelartyp(er) fungerar du bäst tillsammans med?

Inlägg  Vanguard sön jan 25, 2009 11:42 am

Närå! Som kingen sa, vi skyller på Moonfare Twisted Evil
Näe, men det var väl bara så att jag kännde att kritiken var åt vårt håll, även om jag fattade att det inte var ett pekfinger som riktades. Men de e lungt, ibland har man lätt för att ta åt sig också (När det går dåligt t ex), så går det över sen (när man får lite bättre matcher i bagaget). No hard feelings Smile
Vanguard
Vanguard
Medlem

Antal inlägg : 121
Age : 42
Spelarnamn : Oscar Lindqvist
Tröjnummer : 21
Position : Center/Allround
Lag : GRSE
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Vilken/vilka spelartyp(er) fungerar du bäst tillsammans med? - Sida 2 Empty Sv: Vilken/vilka spelartyp(er) fungerar du bäst tillsammans med?

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet